Je možné zavedení e-governmentu v České republice?

E-government neboli elektronická veřejná správa znamená komplexní proces zavádění moderních technologií, které změní nastavené procesy, včetně vnitřních a vnějších vztahů, při výkonu veřejné správy, tj. státní správy a samosprávy. Problematiku e-governmentu intenzivně rozebíráme na předmětech v příslušných programech MBA studia.

Kde v EU to funguje?

V zahraničí máme řadu vzorů – oblastí, kde elektronizace už nějakou dobu funguje. Mezi evropskými zeměmi, které došly hodně daleko, je například Estonsko, které nyní ve druhé polovině roku 2017 předsedá Evropské unii. V Estonsku můžete během pár minut založit vlastní živnost nebo obchodní společnost pouze prostřednictvím počítače, chytré technologie a čtečky osobních dokladů. Nemusíte kvůli tomu na živnostenský úřad ani na obchodní rejstřík. Vrcholem pokroku v zabezpečení systémů komunikace s úřady jsou pak elektronické volby, kdy Vám „pouze“ naskenovaný občanský průkaz se zabudovaným unikátním čipem stačí k tomu, abyste splnili svou občanskou „povinnost“ v teple domova a nemuseli kvůli tomu ani do nejbližší volební místnosti, ani na úřad pro voličský průkaz. V Estonsku také funguje elektronická databáze zdravotních zpráv jednotlivých obyvatel, která se dá využít pro sdílení informací mezi několika odbornými lékaři a zdravotnickými zařízeními.

V Česku je to možné v nedohlednu

Proč by něco takového nemohlo být za pár let realitou také v České republice? Občanské průkazy s čipem se u nás už začaly vydávat, a tak zatím čekají na své využití. Jako jeden z nejvýznamnějších projektů elektronické komunikace úřadů a občanů, který už pár let funguje, jsou datové schránky. Některé profese, kterým jsou často doručovány úřední písemnosti, např. advokáti, si museli datovou schránku zřídit povinně. Soudům to ušetřilo nemalé náklady na poštovné při doručování rozsudků a dalších dokumentů. Pokud komunikujete s úřady často nebo např. žijete daleko v zahraničí, určitě Vám doporučujeme, abyste si datovou schránku také zřídili dobrovolně. Nic to nestojí a můžete např. daňové přiznání na finanční úřad odeslat elektronicky zcela zdarma místo doporučené poštovní zásilky.

Dalším nástrojem, který byl už uveden do praxe, je registr smluv. Úřady mají povinnost uveřejnit všechny smlouvy a objednávky na nákup zboží a služeb, které splňují zákonem stanovené náležitosti. Osvobozené jsou smlouvy s nízkým plněním do určité částky a malé obce. Můžete se například dozvědět, jaké náklady na právní a konzultační služby vynakládají některé úřady, přestože mezi jejich zaměstnanci jsou i experti, kteří by mohli dané úkoly vykonávat v rámci pracovního úvazku.

Na zavedení e-governmentu v České republice už několik let intenzivně pracuje příslušný rezort, tj. ministerstvo vnitra. Jedním z cílů je efektivnější propojení základních registrů s informacemi. Nová vznikající vláda deklarovala, že elektronizace státní správy bude nadále prioritou. Pokud chcete posílit svoji kvalifikaci pro práci na řídících pozicích ve státní správě, lze doporučit profesní studium zaměřené na moderní technologie ve veřejné správě, protože moderní technologie jsou trendem, kam se v budoucnu bude ubírat celá společnost.




Autor příspěvku

Jiří Truneček

Autor

Detail autora

Odebírejte novinky emailem

Získávejte pravidelně obsah našeho blogu do své emailové schránky.

Ceny studijních programů uvedené na webu jsou bez DPH.