Motivace a odměňování ve finančním poradenství a v pojišťovnictví

Dagmar Hladíková, MBA, MSc.

Garantka programu MBA Finanční poradenství a pojišťovnictví

ID: SP-43-10-643

Anotace předmětu

Aktuální situace v legislativě má na trhu významný dopad i na finanční poradenství. V současné době musí finanční poradce potvrdit svoji odbornost certifikací, aby mohl poskytovat odborné rady na řešení životních potřeb klientů. Současnou situaci ovlivňuje aktuálně i covid-19, který má dopad na celou společnost. Kvalitní poradenství klade důraz na pečlivou analýzu potřeb. Podnikající subjekty ve finančním poradenství mají i různé motivace. Jedním ze základních motivů je uspokojování požadavků klientů a poskytovaní kvalitnějších služeb. V neposlední řadě je velmi důležité, aby se zvyšovala finanční gramotnost klientů, aby mohli zvolit správný způsob řešení jejich potřeb, který podpoří a zajistí jejich ekonomickou stabilitu. K tomu jim může být nápomocen finanční poradce, který by měl být profesionální, vysoce kvalitní a morálně odpovědný. Finanční poradenství zahrnuje oblasti finančních produktů, spotřebitelských práv, hospodaření domácností a další. Poskytovat kvalitní služby s odbornou péčí klientům a být úspěšným na trhu je jednou z hlavních priorit finančního poradenství. Co si můžeme představit pod pojmem „odborná péče“? Tak především „odborná péče“ je nezbytným předpokladem obstát v široké konkurenci. Zahrnuje nejen profesionální jednání (umět a vědět), ale i pečlivost (svědomitost, aktivita). S rostoucím vývojem se objevují i nové technologie a neustále se zvyšují nároky na poskytované služby klientům. Nové systémy umožňují ve firmách sledování, měření a zlepšování jednotlivých sledovaných procesů. Tyto kroky vedou k vyšší efektivitě a ziskovosti subjektů podnikajících ve finančním poradenství, ale přímo mají dopad i na spokojenost klienta.

 

Obsah předmětu

V rámci tematického setkání lektora se studenty k tomuto předmětu bude nejprve pozornost věnována shrnutí teoretických znalostí z oblasti finančního poradenství obecně. Úvod do problematiky české legislativy, která vymezuje formy podnikání ve finančním poradenství. Seznámení s počátečními kroky pro vznik subjektu nebo subjektu již podnikajícího ve finančním poradenství, zaměření se na jednotlivé úseky vedoucí k optimálnímu stavu podnikajícího subjektu. Studenti budou seznámeni s možnostmi interní a externí formy podnikání a jejich výhody. V rámci tematického setkání se blíže dozvědí pravidla plánování, nastavení dlouhodobých a krátkodobých plánů, Cross-sellingu jako techniky zvýšení prodeje a nástroje stabilizace portfolia a s etikou i etiketou. V praktické části pod vedením lektora, která bude probíhat interaktivní metodou, mohou získat odpovědi na problematiku, která je osobně k tématu zajímá.

 

Cíl předmětu

Toto téma obsahuje mnoho teoretických, ale především praktických informací, které jsou vhodné pro subjekty, které již ve finančním poradenství podnikají, nebo i pro ty, kteří se na tento směr teprve chystají. Cílem tematického setkání lektora se studenty k předmětu Finanční poradenství je nejen seznámení se obecně s problematikou finančního poradenství, ale především porozumění oblasti finančního poradenství. Studenti se dozvědí, jak poskytovat služby efektivně, jak službu klientům personalizovat a odlišit se od konkurence. Učit studenty způsobům zvyšování kvality a odlišení se od konkurence může být náročné, protože to vyžaduje pracovníky, kteří splňují přístupy, které jsou v této oblasti nezbytné. Proto je cílem studenty seznámit s těmito přístupy tak, aby byli schopni využívat tyto nástroje pro zvyšování kvality a zajištění spokojenosti klientů.

 

Struktura předmětu:

  1. teoretická část
  2. Základy finančního poradenství.
  3. Aktuální legislativa.
  4. Vývoj trhu.
  5. Interní externí forma finančního poradenství.
  6. Přístupy, které vedou ke zvyšování spokojenosti klientů.
  7. Praktická část
  8. Formy poskytování služeb.
  9. Přístupy vedoucí ke zvyšování efektivity.
  10. Jak poskytovat službu?
  11. Model úspěšné formy finančního poradenství.
  12. Kazuistiky

Seznámení studentů s modelovými případy z praxe.

  1. Panelová diskuze

 

Literatura

SLEZÁKOVÁ, A., ŠIMONOVÁ, J., JEDINÁK, P.: Zákon o finančnom sprostredkovaní a finančním poradenstve. Wolters Kluver, 2020, 496s. ISBN 978-80-571-0193-2.

GURTLER, M.: Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo na poistnom trhu. Wolters Kluver, 2015, 102s. ISBN 978-80-8168-312-1.

FILIP, M., POSPÍŠIL, R.: Investiční poradenství: Co s tou krizí?. Institut pro finanční poradenství, 2013, 232s. ISBN 978-80-905457-1-7.

FILIP, M., POSPÍŠIL, R.: Investiční poradenství: Co s tou penzí?. Institut pro finanční poradenství, 2013, 135s. ISBN 978-80-905457-0-0.

HRADEC, M., ZÁRYBNICKÁ, J. KŘIVOHLÁVEK, V. : Pojištění a pojišťovnictví. Vysoká škola finanční a správní, o. p. s., Praha, 2009.

DUCHÁČKOVÁ, E. : Principy pojištění a pojišťovnictví. Ekopress, s.r.o., Praha, 2009.

KOLEKTIV AUTORŮ: Pojištění v kostce. Eva Gmentová, 2020, 88 s. ISBN 978-80-906748-7-5. 

KOLEKTIV AUTORŮ: Pojištění občanů. Eva Gmentová, 2020. 43 s. ISBN 978-80-906748-6-8.

MAJTÁNOVÁ, A., DAŇHEL, J., DUCHÁČKOVÁ, E., KAFKOVÁ, E. : Teorie a praxe Pojišťovnictví. Ekopress, s.r.o., Praha, 2006.

MESRŠMÍD, J.: Marketing v pojišťovnictví. Professional Publishing, 2016. 264 s. ISBN 978-80-7431-158-1.

MESRŠMÍD, J.: Regulace pojišťovnictví v EU. Professional Publishing, 2015. 176 s. ISBN 978-80-7431- 146-8.

MAZÁK, E., SOLDÁT, V.: Etika a etiketa podnikání v pojišťovnictví, bankovnictví a finančních službách. EAN. ISBN 978-80-7265-187-0.

Ceny studijních programů uvedené na webu jsou bez DPH.

K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Informace o tom, jak náš web používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Partneři tyto údaje mohou zkombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby. Používáním tohoto webu souhlasíte.