Tvorba podnikové vize

Ing. Libor Friedel, MBA

Garant programu MBA strategický management

ID: MNG-17-11-417

 

Anotace modulu

Tvorba (podnikové) vize stojí oproti strategickým analýzám (poznání reality) jako „koncový bod“, k němuž směřuje vybraná/zvolená strategické úsilí a strategická cesta organizací. Modul je součástí série ke strategickému managementu a doplňuje tři fáze modelu AFI (Analýza, Formulace, Implementace), obecného přístupu k procesu strategického řízení. V některých pojetích strategického řízení je tvorba vize východiskem, na které navazují další kroky jako stanovení strategických cílů apod. V něčem se tedy strategické řízení podobá koučovacímu přístupu GROW, který také nejprve určuje cíle (G-goal) a pak východiska (R-reality). Cílem tvorby vize je vykreslit inspirující a žádoucí budoucnost a stav organizace, kdy ještě nejde o SMART cíl a také doplnit vizi o další představu, týkající se účelu existence (poslání) a zásad, spočívajících na hodnotách či etice. Jde o jakousi „ideologii“ organizace v níž důležitou roli sehrávají její lídři. Doplněk modulu proto tvoří i několik pohledů na lídrovství, zejména ve vztahu k hodnotám a tvorbě vize, na základě přístupu britského psychologa Richarda Barretta. Modul nabízí základní přehled, rozvojové perspektivy a opět doplnění o řadu článků lektora, publikovaných pro posluchače na webu Ústavu práva a právní vědy a European Business School SE.

 

Obsah modulu

Obsah předmětu je zaměřen diskusi ke vnímání, event. motivační a „magnetizující“ rolí vize (poslání a hodnot) v organizačním životě, dosahování strategických cílů a roli lídrů v organizaci. Je zde řada rozmanitých perspektiv i souvislostí a jde o „měkké“ téma ne „tvrdou“ metodiku. Vysvětlení, co je to vize, poslání a hodnoty, spolu s upozorněním na další úhly pohledu jsou obsahem v úvodu předmětu, který pokračuje představením možností, jak ke tvorbě vize přistoupit a jakou roli v něm hrají osobní hodnoty a jaká je role lídrů v organizaci při tvorbě této vize. Stejně tak je dalším bodem je pohled na hodnoty a vizi z různých „pater“ naší hierarchie uvědomění, a tedy že neexistuje jediná univerzální pravda/vize či pohled na ni. To je zdrojem souhlasu, synergie, motivace i zdrojem averze a konfliktů. Tyto faktory mohou ovlivnit nejen „kvalitu“ vize, ale i proces její tvorby a úlohu lídrů v tomto procesu. Týká se to jak organizační (podnikové vize, tak i vize na osobní úrovní a osobního lídrovství či osobních hodnot.

 

Cíl modulu

Během předmětu byste měli porozumět tomu, co je to vize, jaký je rozdíl oproti poslání a hodnotám (či etice) a jak to vše může ovlivnit proces utváření vize jako představy o žádoucí budoucnosti. Stejně tak je cílem uvědomit si, jakou roli v tomto procesu hraje osobní vnímání lidí, co jej vše ovlivňuje, včetně důležitosti osobních hodnot. Proto je cílem seznámit Vás s několika dalšími modely a přístupy včetně neurologických úrovní a modelu vědomí Richarda Barretta, který navazuje na práce Abrahama Maslowa. Cílem je získat komplexnější pohled a přehled, na jehož základě a po doplnění o detailnější znalosti díky studiu literatury, budete efektivně schopni zkoumat kvalitu vize, navrhnout proces její tvorby a uvědomit di dopad na práci lídra i vliv lídrovství na tvorbu vize. Měli byste být schopni si také ujasnit svou roli a vztah k vizi v případě, že nejste formálními lídry a vrcholovými manažery v organizaci.

 

Struktura modulu

  • Strategický management – AFI model
  • Další pohledy - Model EFQM, GROW, digitální věk, udržitelný rozvoj
  • Úvod do strategie
  • Vize (malá hra a příklady)
  • Poslání, účel, mise
  • Organizační ledovec a organizační kultura
  • Možnosti „tvorby vize“
  • Neurologické úrovně a role hodnot a přesvědčení
  • Vize, zainteresovaní, strategie
  • (Osobní) hodnoty a Barrettův model úrovní vědomí
  • Dopad na lídry a lídrovství
  • Lídři a (tvorba) vize
  • Komunikace vize

 

Literatura

Literatura k danému předmětu (modulu) je lektorem průběžně aktualizována v bibliografickém soupisu, který je součástí sylabu k danému předmětu. Sylabus mají posluchači spolu s dalšími studijními oporami k dispozici ve Studentské sekci.

Ceny studijních programů uvedené na webu jsou bez DPH.