Kvalita péče ve zdravotnictví
Ing. Milan Bednařík, CSc.
Lektor na Ústavu práva a právní vědy, o.p.s. a European Business School SEID: SP-37-10-637
Anotace modulu
V odborné literatuře existuje celá řada nástrojů pro hodnocení kvality. Současné trendy v hodnocení kvality předpokládají znalost požadavků jednotlivých zainteresovaných stran, které mají určitá očekávání v dosažení míry uspokojení svých požadavků. Naplnění očekávání přináší na jedné straně určitá rizika, a na druhé straně příležitosti pro zlepšování úrovně kvality poskytovaných služeb. Druhým aktuálním trendem je nutnost propojení kvality s dalšími oblastmi, jako je zajištění ochrany a bezpečí pacientů a ošetřujícího personálu, ochrana jejich osobních údajů, ochrana životního prostředí, efektivní hospodaření s energií atd. Pro konečné rozhodnutí o volbě vhodné metody pro hodnocení kvality, je nezbytné pochopení pravidel způsobu implementace systému řízení kvality do managementu organizace, a obecné povědomí o základních legislativních požadavcích, které jsou relevantní pro činnosti zdravotnického zařízení.
Obsah modulu
V rámci tohoto modulu bude studentům vysvětleno, s jakými pohledy na kvalitu se dnes mohou setkat, a jaké nástroje pro hodnocení kvality je možno obecně použít. Dále budou seznámeni s tím, jakým způsobem lze zjišťovat požadavky zainteresovaných stran. Získají informace o aplikaci zásad managementu kvality. Najdou zde odpověď na otázku, co získáme při používání managementu rizik a příležitostí.
Druhá část tohoto modulu je zaměřena na prezentaci způsobu implementace systému řízení kvality do zdravotnického zařízení. Vysvětlení rozdílů mezi dnes nejběžnějšími způsoby hodnocení kvality, což je – akreditace nebo certifikace. Vzhledem k tomu, že součástí implementace systému řízení kvality je také uplatnění principu trvalého zlepšování, je podáno vysvětlení tohoto nástroje.
Závěrečná část se zabývá způsoby propojení systému řízení kvality s dalšími, dnes již nezbytnými oblastmi managementu organizace. S tímto také úzce souvisí poskytnutí informací o základních legislativních požadavcích v jednotlivých oblastech managementu.
Cíl modulu
V rámci předmětu „Kvalita péče ve zdravotnictví“ budou studentům vysvětleny základní rozdíly mezi způsobem hodnocení kvality formou akreditace a certifikace. Seznámí se s postupem implementace uvedených nástrojů pro hodnocení kvality. Naučí se analyzovat požadavky zainteresovaných stran, které ovlivňují nastavený systém řízení kvality. Získají informace o způsobu možného propojení systému řízení kvality s dalšími systémy řízení, jako je zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ochrana životního prostředí, zajištění informační bezpečnosti a s tím spojené ochrany osobních údajů, a to vše v návaznosti na aktuální legislativní požadavky.
Získané informace mohou posluchačům následně sloužit jako podklad při rozhodování o vhodné volbě nástrojů pro hodnocení kvality poskytované péče v daném zdravotnickém zařízení. Tento předmět je především vhodný pro TOP manažery zdravotnických zařízení, kteří rozhodují o způsobu hodnocení kvality a odpovídají za implementaci systému řízení kvality. Stejně tak jsou však získané informace vhodné pro všechny zájemce, kteří chtějí rozšířit své odborné znalosti v další oblasti, která je dnes nezbytnou součástí při poskytování jakékoli služby.
Struktura modulu
- Pohledy na kvalitu
- Indikátory kvality
- Požadavky zainteresovaných stran
- Zásady managementu kvality
- Systém trvalého zlepšování
- Identifikace rizik a příležitostí v oblasti kvality
- Akreditace
- Certifikace
- Modely excelence
- Integrovaný systém řízení
Literatura
Literatura k danému předmětu (modulu) je lektorem průběžně aktualizována v bibliografickém soupisu, který je součástí sylabu k danému předmětu. Sylabus mají posluchači spolu s dalšími studijními oporami k dispozici ve Studentské sekci.