Obchodní vyjednávání, metody a techniky
Ing. Miroslav Focht, MBA, DBA
ID: MNG-23-20-423
Anotace modulu
V tomto modulu navážeme na strategii, jak ji komunikovat a strukturovanou implementací strategie dosáhnout pozitivních výsledků. Naučíte se umění řízení týmu a vztahů se zákazníky. Ujasníme si, co to znamená stát se komerčním leaderem a procvičíme si cesty k dosažení “Licence to Lead”.
Toto vše jsou naprosto nezbytné schopnosti a znalosti, ale obchody se primárně neuzavírají mezi firmami, ale mezi lidmi. Proto se v tomto modulu budeme zabývat zejména obchodní psychologií, technikami obchodní interakce a budování pozitivních emocí. Budeme diskutovat na konkrétních případech, kdy používat open ended questions a kdy closing questions. Detailně si probereme jednotlivé fáze vyjednávání z našeho i klientova pohledu a překážky, které nás mohou potkat a jak je překonávat. Budeme diskutovat, jak prezentovat Value proposition, a vzbudit zájem zákazníků a nebavit se jen o ceně.
Obsah modulu
Během obchodních jednání často musíme jednat na různých úrovních zákazníkovy organizace: s experty, nákupem, marketingem, vývojem, financemi a decision makers. Objasníme si a kriticky prodiskutujeme, jakou motivaci a zájmy mají jednotlivé úrovně a jak přizpůsobit naše Value Proposition a taktiku jednání. Podrobně si pomocí AIDDA modelu (Attention, Interest, Desire, Decision, Action) probereme jednotlivé fáze obchodní schůzky a jaké podprahové otázky v hlavě zákazníka musíme kladně odpovědět, pokud chceme uspět. Porozumíme, jak budovat pomocí tohoto modelu pozitivní emoce a jak a kdy „close the deal“, alias uzavřít obchod. Jak trefně řekl Wayne Gretzky: „Neproměnil jsem 100 % střel, které jsem nevystřelil…“. Procvičíme si známý princip Feature/Benefit, využití referencí a „war stories“ pro potvrzení zájmu zákazníka. Prodiskutujeme a procvičíme si, jak a v čem se liší prezentace naší nabídky majitelům nebo představenstvu firmy od „přípravných“ jednání.
Objasníme si a na příkladech procvičíme, jaké překážky k uzavření obchodu se rojí v mysli zákazníka, např. strach, nedostatečné finance, nedostatečné rozhodovací pravomoci, konkurenční projekty a mnoho dalších. Problém je, že zákazník Vám je málokdy řekne, musíte je identifikovat podle příznaků a překonat je. To budeme diskutovat a procvičovat. Celým předmětem bude prostupovat motto, které báječně předvedl Alec Baldwin ve filmu Glengarry Glen Ross: „Always be closing“.
Struktura modulu
Psychologie jednáni na různých úrovních zákazníka
AIDDA model
Budování emocí a closing the deal
Feature/Benefit model
Překážky prodeje (Sales obstacles)
Jednání s decision makers – „okno do vesmíru“
Cíl modulu
Obchod je trošku podobný herectví nebo sportu. Neznamená moc, jak dobrý/á jste při zkoušce nebo na tréninku, pokud neumíte všechny své znalosti a schopnosti plně využít ve světle ramp, před vyprodaných hledištěm nebo …… u zákazníka. Z vlastní zkušenosti vím, jak opojný pocit to je, když dynamice a psychologii vyjednávání porozumíte a osvojíte si správné techniky. Je to jako droga, velmi návyková, ale zdraví a blahobytu Vašeho i firemního velmi prospěšná. To je cílem tohoto předmětu, aby posluchači byli schopni zúročit všechny nabyté znalosti a vědomosti ve světle ramp a stali se skutečnými „deal makers“.
Literatura
Literatura k danému předmětu (modulu) je lektorem průběžně aktualizována v bibliografickém soupisu, který je součástí sylabu k danému předmětu. Sylabus mají posluchači spolu s dalšími studijními oporami k dispozici ve Studentské sekci.