Strategický management

Ing. Libor Friedel, MBA

Garant programu MBA strategický management
Přehrát video

ID: MNG-16-10-416

 

Anotace k předmětu

Strategický management navazuje na strategické analýzy (event. tvorbu vize) a těží z nich. Je to pokračování fází modelu AFI (Analýza, Formulace, Implementace), obecného přístupu k procesu strategického řízení. Cílem procesu strategického managementu vybrat strategické možnosti, vyhodnotit je, zformulovat strategii a zahájit její realizaci a příslušné změny tak, aby organizační zdroje byly co nejlépe využity ve prospěch naplnění strategických cílů a záměrů organizace. K tomu slouží výběr zásad, konceptů, modelů a přístupů, které stratégové a manažeři na různých úrovních mohou zvolit, použít a přizpůsobit, aby co nejlépe uspěli v podnikání, byznysu a působení na trhu, ať jde o organizace založené za účelem zisku, „neziskovky“ veřejné organizace, organizace ze školství apod. Modul diskutuje jako základnu pro strategii zvolit, jakým směrem se ubírat a jak dále strategii rozvíjet, přičemž se nezabývá globálními strategiemi velkých korporací. I zde je z čeho vybírat a předmět přináší základní přehled, doplněný o další řadu článků lektora na blogu Ústavu práva a právní vědy a European Business School SE.

 

Obsah modulu

Obsah předmětu je zaměřen na poskytnutí přehledu a porozumění souvislostem v procesu strategického řízení, jednak v návaznosti na další moduly (strategická analýza, tvorba vize a management změn), jednak na schopnost samostatného využití a zpracování strategie v praxi studenta-manažera. Zmiňovány jsou pro upozornění a inspiraci i moderní/módní „doplňky“ a myšlenkové směry jako je lean přístupy ke strategii, agilní strategie, inovační strategie, strategie digitalizace a průmyslu 4.0.

Po úvodu do strategického řízení, představení pojmu a konceptu strategie a aktualizovaných novinkách.  Následuje část seznámení se se strategií modrého oceánu, diskuse k důležitosti hodnotového pojetí (hodnota pro zákazníka) a dynamického pojetí inovací a disrupce. V další části bude osvětlen tradiční přístup ke strategii, včetně generických strategii a alternativ podle Ansoffa (průnik na trh či jeho opuštění, rozvoj trhu, rozvoj produktu, diverzifikace). V závěru bude pozornost věnována skvělému konceptu implementace strategie s využitím přístupu Balanced Scorecard (BSC). Můžete-li měřit, můžete také řídit a zlepšovat.

 

Struktura modulu

  • Strategický management – AFI model
  • Další pohledy - Model EFQM, Lean Startup, GROW…
  • Digitální věk a udržitelný rozvoj
  • (Krize COVID-19 a její vývoj a dopady)
  • Úvod do strategie
  • Strategická rozhodnutí
  • Strategie modrého oceánu
  • Znalostní přístup ke strategii
  • Hodnotové disciplíny
  • Disrupce
  • Hlavní strategické přístupy
  • Kritéria pro hodnocení a výběr strategie
  • Generické strategie
  • Alternativní strategie
  • Typy integrace (horizontální, vertikální) a diverzifikace
  • Odvětvové situace
  • Implementace strategie
  • Balanced Scorecard jako proces měřitelné realizace strategie a strategických cílů

 

Cíl modulu

Měli byste porozumět procesu tvorby strategie a strategického řízení z více úhlů pohledu (a vybrat si ten svůj), v návaznosti na další moduly. Cílem je získat přehled, na jehož základě a po doplnění (modul nemůže přinést vyčerpávající přehled a odpovědi na všechny otázky) o detailnější znalosti díky studiu literatury, budete efektivně schopni navrhnout dílčí nebo celkovou strategii a formulovat strategické cíle. Důležité je porozumět také odlišnostem ve jednotlivých přístupech a být si vědomi přítomnosti alternativ i toho, že implementace strategie není o konkrétním „návodu“ a postupu, ale o strategických cílech a cestách k jejich dosažení při řízení změn, např. v podmínkách adaptability nebo naopak za dodržení kázně a vytrvalosti.

Proto je cílem také poznat a diskutovat o pestrosti a ne „jediné zaručené cestě“ i umění odlišit organizační strategii od strategie konkurenční. Budete také inspirováni k zamyšlení, popř. využití konceptů a modelů, jimž se klasické pojetí strategického managementu nevěnuje, dojde na příklady, diskusi podle složení publika během tematického setkání atd. Vše tak, aby naučené bylo možné dále (v případě zájmu) využít a rozvinout v praxi a pro přípravu seminární či závěrečné disertační práce.

 

Literatura

Literatura k danému předmětu (modulu) je lektorem průběžně aktualizována v bibliografickém soupisu, který je součástí sylabu k danému předmětu. Sylabus mají posluchači spolu s dalšími studijními oporami k dispozici ve Studentské sekci.

Ceny studijních programů uvedené na webu jsou bez DPH.