Strategický management a AI
Ing. Libor Friedel, MBA
Garant programu MBA strategický managementID: MNG-34-24-479
Anotace modulu
Ve svém jádru strategie zahrnuje odvozování poznatků z faktů a dat, vývoj skutečných možností založených na těchto poznatcích, přijímání (někdy nezvratných) rozhodnutí a provádění iniciativ, které tyto volby proměňují v hodnotu. Datová analytika v této práci napomáhá již několik desetiletí, ale nikdy předtím nebyla technologie schopna nejen rozšířit a částečně automatizovat vstupy do strategie, ale také je spojit do komplexních analýz. Časem může dokonce doporučit životaschopné strategie.
Umělá inteligence a generativní umělá inteligence mají potenciál změnit způsob Vaší práce jako stratégů posílením a urychlením činností, jako je analýza a generování vhledů, a zároveň zmírnit výzvy, které představují lidské předsudky a zkreslení či sociální stránka strategie.
I když umělá inteligence nezmění potřebu lídrů prokazovat strategickou odvahu tím, že se angažují ve velkých krocích, lze očekávat, že tato technologie časem vylepší každou fázi vývoje strategie, od návrhu přes mobilizaci a realizaci. Patrně to však je pouze začátek. Strategie vyžaduje mobilizaci organizace, zajištění správné alokace zdrojů a monitorování realizace. Ve všech těchto úkolech bude hrát (a již hraje) zásadní roli umělá inteligence. Jako manažeři a stratégové na to potřebujete být připraveni.
Obsah modulu
Konzistentně s modely strategického řízení lze ve spojitosti s AI uvažovat o dvou rovinách.
- Strategie a strategické řízení s AI – jak lze AI smysluplně využít v procesu strategického (ale i taktického a operativního) řízení.
- Strategie a strategické řízení pro (využití) AI – od vize pro AI k akci.
Výzvou je spojení obojího – využít AI pro tvorbu a realizaci strategie využití AI. Tyto dveře otevírá a do různých nahlíží předmět Strategický management a AI. Spolu s vnímáním disrupcí a inovací, uvědoměním toho, že i tvorba strategie je kreativní činnost a vyjádření kreativity (bez ohledu na Floridovy „kreativní třídy“). I s ohledem na to, kde jsou hranice datových kombinací, učení, a právě kreativity člověka (spojené s emocemi), morální a etické aspekty, které se prolínají v dalších předmětech tohoto programu MBA. A to i za okolností, kde se stále můžeme držet tradičních pojmů jako silné stránky, slabiny, příležitosti, hrozby, byznys modely atd.
Cíl modulu
Cílem modulu je adaptovat (a trochu si připomenout) principy a modely strategického řízení ve vazbě na AI a její využití pro fáze strategického procesu a uvědomit si, které cesty a jaké priority se otevírají před organizacemi, z nichž se rekrutují studenti tohoto programu MBA.
Struktura modulu
- AI ve strategii a strategickém řízení
- O jakých inteligencích je řeč? (a strategická inteligence)
- Data, informace, AI a strategická analýza
- Podniková, obchodní/ konkurenční a dílčí strategie a "pomoc" AI
- Agilita, kreativita, lidský faktor a AI (ne/omylnost ve strategické volbě)
- AI implementaci strategie sama nezajistí (člověk ve strategickém procesu)
- Strategie AI
- Strategie AI pro co konkrétně? (v návaznosti na další předměty programu)
- Podmínky, stavební kameny
- Technologie a člověk/manažer
- Aktuální trendy v AI s dopadem do strategického řízení
- Příležitost a rizika
Literatura
Literatura k danému předmětu (modulu) je lektorem průběžně aktualizována v bibliografickém soupisu, který je součástí sylabu k danému předmětu. Sylabus mají posluchači spolu s dalšími studijními oporami k dispozici ve Studentské sekci.