Strategie řešení konfliktních situací
Mgr. Pavlína Horáčková, MBA
lektor a členka správní radyID: MNG-27-18-427
Anotace modulu
Zvýšený výskyt konfliktů, ať již uvnitř nebo navenek organizace, jejich dlouhodobější přetrvávání či nevhodné řešení zásadně snižují výkonnost organizace a oslabují týmovou soudržnost. Manažeři by proto měli nejen umět konfliktům předcházet, ale také je v případě jejich vzniku co nejrychleji, nejefektivněji a nejcitlivěji řešit. Schopnost porozumět příčinám konfliktu, rozeznat jeho fáze a zvolit odpovídající komunikační strategii je klíčovou manažerskou dovedností. Vyvarovat by se měli především zbytečně konfrontačním metodám řešení konfliktů, které zpravidla patří k nejméně produktivním způsobům jejich zvládání a mohou vést k dalšímu zhoršení vztahů. Modul tak pomáhá rozvíjet kompetence vedoucích pracovníků v oblasti komunikace, empatie a řízení lidí.
Obsah modulu
Předmět „Strategie řešení konfliktních situací“ se zabývá nejčastějšími příčinami konfliktů na pracovišti, jejich důsledky, prevencí a hlavními způsoby řešení. Podrobně analyzuje dynamiku konfliktů mezi jednotlivci i týmy a vysvětluje, jaký dopad mohou mít na firemní kulturu, motivaci zaměstnanců a výsledky organizace. Zabývá se rovněž konflikty, ke kterým dochází mezi různými ekonomickými subjekty či jejich pracovníky v rámci obchodních a dalších ekonomických vztahů, a ukazuje, jak vhodně nastavená komunikační strategie může zabránit jejich eskalaci. Součástí modulu jsou konkrétní strategie a praktické nástroje, které umožňují včas detekovat vznikající problém, správně jej pojmenovat, analyzovat jeho příčiny a nastavit efektivní a udržitelné řešení. Důraz je kladen také na roli vůdčí osobnosti manažera, který svým přístupem může významně ovlivnit průběh a výsledek řešení konfliktu.
Cíl modulu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s hlavními strategiemi a postupy, které lze při řešení konfliktů využít, i s klíčovými metodami sloužícími k jejich prevenci. Absolventi modulu získají dovednosti potřebné k zachování efektivní komunikace a spolupráce i v náročných situacích a zvýší tak účinnost řídicího či obchodního jednání v konfliktních podmínkách. Zaměříme se na prevenci konfliktů v organizacích z hlediska eliminace nejčastějších chyb v manažerské praxi, jako je poskytování zpětné vazby, vhodné užívání pochvaly, vymezení odpovědností, jasná organizace práce a řízení očekávání. Pozornost bude věnována také emoční stránce konfliktů, která často efektivnímu vyřešení brání, a tomu, jak emoce konstruktivně využít pro zlepšení vztahů a rozvoj pracovního týmu. Modul posluchačům nabídne příležitost reflektovat vlastní přístup ke konfliktům a rozvinout schopnost aktivního naslouchání, sebereflexe a vyjednávání.
Struktura modulu
- Příčiny a důsledky konfliktů v pracovních a obchodních vztazích
- Druhy konfliktů na pracovišti a jejich specifika
- Prevence konfliktů a nástroje včasné identifikace
- Mediace konfliktů a role neutrálního prostředníka
- Strategie řešení konfliktů v praxi
- Nástroje pro řešení konfliktů v manažerské praxi
- Efektivní podávání a přijímání zpětné vazby
- Komunikační a vyjednávací techniky řešení konfliktů
- Analýza a řešení emocionálně vypjatých konfliktů
- Konflikty, které mohou být pro organizaci přínosné
Literatura
Literatura k danému předmětu (modulu) je lektorem průběžně aktualizována v bibliografickém soupisu, který je součástí sylabu k danému předmětu. Sylabus mají posluchači spolu s dalšími studijními oporami k dispozici ve Studentské sekci.