Komunikační dovednosti manažera
Mgr. Hana Ondráčková
Lektor na Ústavu práva a právní vědy, o.p.s. a European Business School SEID: MNG-04-06-404
Anotace modulu
Schopnost efektivně komunikovat/předávat informace, naslouchat ostatním, přesvědčovat je, získávat je pro cíle organizace, ale i vytvářet pravidla vnitřní i vnější komunikace v organizaci, jsou základem úspěšného řízení. Tyto schopnosti však nejsou samozřejmé. Mnohdy, aniž si to uvědomují, je postrádají i dlouholetí vedoucí. Úspěšní vedoucí jsou schopni zaměstnancům jasně, stručně a srozumitelně sdělit veškeré informace, které ke své práci potřebují. Stejně jsou schopni od nich důležité informace i získat. V neposlední řadě dokážou ostatní, a to uvnitř i navenek organizace, o svém názoru přesvědčit. Dosažení cílů vnitřní i vnější komunikace však vyžaduje respektovat určité zásady, které jsou hlavním obsahem tohoto modulu.
Obsah modulu
Zaměstnanci, kteří nemají dostatečné informace, se nemohou správně rozhodovat, nevědí, co přesně se od nich očekává, jak nejlépe mohou přispět ke zlepšení své práce nebo co je důležité pro spokojenost zákazníků a firmy, z níž pracují. Jejich výkonnost či výsledky v důsledku toho zaostávají za jejich potenciálem. Předpokladem úspěšného řízení je však i získání informací od zaměstnanců, které může být důležité k objevení problémů organizace a jejich včasnému řešení. Může objevit i nové možnosti, které se před organizací otevírají.
Důležitým úkolem vedoucího je proto překonávat bariéry, které jeho spolupracovníkům brání, aby s ním komunikovali otevřeně. Předpokladem je schopnost naslouchat, dávat najevo zájem o názory ostatních a povzbuzovat je k jejich vyjádření. Motivovat zaměstnance k činnosti, o jejíž správnosti nebo oprávněnosti nejsou zcela přesvědčeni, je zpravidla nejen obtížnější, ale i časově či finančně nákladnější, než pokud přesvědčeni jsou. Důležitým předpokladem úspěšného řízení je proto i schopnost přesvědčovat, a tak získávat ostatní pro společné cíle. Je důležitá především při prosazování nových řešení a urychlování nezbytných změn.
Struktura modulu
Hlavní tematické okruhy předmětu zahrnují
- Význam sociálních a komunikačních dovedností manažera
- Hlavní vnitřní a vnější komunikační úkoly manažera
- Cíle a pravidla úspěšné komunikace
- Komunikační kanály a jejich efektivita
- Nejčastější bariéry efektivní komunikace
- Důvěryhodnost mluvčího a její význam
- Strategie „tlaku a tahu“ v komunikaci
- Vedení dialogu, schopnost naslouchat a její nástroje
- Význam originální komunikace
- Překonávání námitek v komunikaci
- Aktivní naslouchání, jeho význam a metody
- Asertivní komunikace v manažerské praxi
- Emocionální aspekty komunikace, empatie v komunikaci
- Forma komunikace a její význam
- Formální předpoklady úspěšné komunikace
- Jak řešit emocionálně vypjaté situace na pracovišti
- Jak zaměstnanci předávat pozitivní a negativní zpětnou vazbu
- Jak získat a udržet pozornost posluchačů při veřejném vystoupení
- Jednání a problémovými zaměstnanci
- Komunikace se zaměstnanci při zadání a kontrole úkolů
Cíl modulu
Cílem předmětu je seznámit se s významem, hlavními předpoklady, zásadami i nástroji úspěšné komunikace manažera při řízení jeho spolupracovníků i komunikaci navenek organizace. Pozornost je věnována důvěryhodností mluvčího, přesvědčivostí sdělení, vytvoření zájmu a udržení pozornosti posluchačů, překonáváním námitek a nesouhlasu, metodám a nástrojům vnitřní komunikace v organizaci, volbě slov či odborných termínů ve vazbě na adresáty komunikace i vnějším projevům (formálním aspektům) komunikace včetně komunikace neverbální.
- Předmětem pozornosti předmětu jsou i nejčastější bariéry, jež v praxi brání přesvědčivosti a účinnosti manažerského sdělení.
- Vytvoření emocionálního kontaktu s druhou stranou
- Vedení schůzí a porad
- Příčina a důsledky konfliktů v organizaci a strategie jejich řešení
- Zásady písemné manažerské komunikace
Literatura
Literatura k danému předmětu (modulu) je lektorem průběžně aktualizována v bibliografickém soupisu, který je součástí sylabu k danému předmětu. Sylabus mají posluchači spolu s dalšími studijními oporami k dispozici ve Studentské sekci.