Management lidských zdrojů

Mgr. Hana Ondráčková

Lektor na Ústavu práva a právní vědy, o.p.s. a European Business School SE
Přehrát video

ID: MNG-02-05-402

 

Anotace modulu

Základním cílem řízení lidských zdrojů v organizaci je přispět k dosahování podnikových cílů na základě získávání, stabilizování, motivování, rozvoje a optimálního využívání lidských zdrojů organizace. K hlavním oblastem řízení lidských zdrojů patří tvorba náplně pracovních míst, výběr, přijímání a adaptace zaměstnanců, řízení pracovního výkonu, odměňování a motivace zaměstnanců, zaškolení a další rozvoj zaměstnanců, organizační rozvoj, tvorba organizační kultury a personální controlling. Východiskem řízení lidských zdrojů v organizaci je znalost pracovně-právní a další obecně platné regulace, o kterou se zaměstnávání pracovníků opírá, schopnost vytvářet, prosazovat a využívat vnitrofiremní pravidla řízení lidských zdrojů v jednotlivých oblastech jejich řízení, přispívající k posílení efektivity i sjednocení postupů personálního managementu, a znalost zásad a metod řízení a vedení lidí, opírající se principy psychologie práce a řízení.

 

Obsah modulu

Ke specifikům managementu lidských zdrojů patří rozdělení odpovědností za toto řízení mezi liniový management a specializovaný management lidských zdrojů. Linioví manažeři jsou odpovědni za výkon personálních funkcí a rozhodnutí, personální manažeři za jeho metodickou přípravu, kontrolu a interní poradenství. Řízení lidských zdrojů, které se v posledních letech nejen ve světě, ale i u nás rychle rozvíjí a mění, a to především v tom smyslu, že k jeho novým cílům, kompetenčním oblastem, ale i metodám a nástrojům, se stále více řadí i navrhovat, zavádět a zdokonalovat personální a organizační opatření zvyšující podnikovou výkonnost, a to na základě širšího porozumění podnikovým procesům. S proměnou cílů řízení lidských zdrojů se mění i jeho přístupy a metody, stejně tak jako jeho pojmy a jejich významy.

 

Cíl modulu

Cílem tohoto předmětu je seznámit se s úkoly a výzvami řízení lidských zdrojů v podnikové praxi, s jeho cíli, metodami a nástroji i hlavními vývojovými trendy. K dílčím cílům modulu patří získání schopností

  1. Metodika managementu

Volby adekvátních metod managementu lidských zdrojů. Některé z metod managementu lidských zdrojů mají univerzální charakter, u jiných je jejich účinnost vázána na povahu organizace a její podnikatelskou strategii, a jejich optimální podobu je proto třeba volit.

  1. Standardizace personálně-řídících postupů

Cílem je stanovit a sjednotit personální postupy podniku, tj. hlavní odborné zásady provádění personálních činností, vzájemné pravomoci a odpovědnosti vedoucích zaměstnanců a personálního vedení organizace, zásady kontroly personálních činností apod.  

  1. Analýzy a rozvoje schopností

Důležité jsou dále analýzy a rozvoje schopností, pracovních postojů a pracovního chování zaměstnanců. Důležitá úloha managementu lidských zdrojů spočívá v jeho spoluodpovědnosti za rozvoj výkonových předpokladů - schopností, pracovních postojů, resp. pracovního jednání zaměstnanců, a doporučení způsobů, jak je posílit. Tato doporučení se mohou týkat nejen rozvojových opatření, ale i úpravy pracovních podmínek, způsobu hodnocení a odměňování, úpravy některých pracovních úkolů, změn pravomocí a odpovědností pracovních míst apod.

  1. Sledování řídícího jednání manažerů

Úkolem řízení lidských zdrojů je sledovat jednání a postoje řídících pracovníků, hodnotit jeho účinnost a navrhovat případné změny. Metodou k dosažení tohoto cíle mohou být např. development centra umožňují mapovat stávající zvyklosti vedoucích zaměstnanců a společně hledat cesty jejich zdokonalování.

  1. Analýzy organizačního uspořádání podniku

Úkolem je ověřovat účelnost pracovních pozic z hlediska jejich počtu, cílů a vzájemných vztahů, posoudit soulad jejich pravomocí s odpovědnostmi, hodnotit účelnost organizačních jednotek firmy z pohledu jejich velikosti, rozsahu řízení, stupně hierarchie, délky rozhodovacích cest i vzhledem k možnostem vzájemné komunikace, kontrolovat účinnost motivačních nástrojů, pravidel vzájemných vztahů manažerů a zaměstnanců, zásad informování zaměstnanců apod.

  1. Řízení projektů firemních změn

Úlohou managementu lidských zdrojů je zabezpečit, aby se naplánované změny promítly konkrétních změnách chování pracovníků, a velmi často i zavádění změn řídit. K základním nástrojům tohoto řízení je hodnocení současného stavu organizace, identifikace personálních oblastí, kterých změny dotknou, a stanovení klíčových předpokladů pro jejich úspěšné provedení.

 

Struktura předmětu

Hlavní tematické okruhy předmětu zahrnují

  • Tradiční a nové funkce managementu lidských zdrojů
  • Podnikatelské (strategické) funkce managementu lidských zdrojů
  • Nástroje řízení lidských zdrojů a jejich přizpůsobení potřebám organizace
  • Funkce managementu lidských zdrojů při zvyšování výkonu organizace
  • Pravomoci a odpovědnosti managementu lidských zdrojů v organizaci
  • Spolupráce mezi liniovými manažery a manažery lidských zdrojů
  • Funkce a role managementu lidských zdrojů

 

Literatura

Literatura k danému předmětu (modulu) je lektorem průběžně aktualizována v bibliografickém soupisu, který je součástí sylabu k danému předmětu. Sylabus mají posluchači spolu s dalšími studijními oporami k dispozici ve Studentské sekci.

Ceny studijních programů uvedené na webu jsou bez DPH.