Personální strategie a organizace
Mgr. Hana Ondráčková
Lektor na Ústavu práva a právní vědy, o.p.s. a European Business School SEMNG-05-07-405
Anotace modulu
Strategie podniku v oblasti lidských zdrojů je nedílnou součástí celkové strategie podniku. Vytvořit správnou personální strategii je důležité zejména v dobách měnící se strategie podniku či rychlých změn ve vnějším i vnitřním prostřední organizace. Hlavním úkolem personální strategie je definovat střednědobé cíle podniku v oblasti personálního a organizačního rozvoje a stanovit i opatření vedoucí k jejich dosažení. Personální strategie, její cíle i odpovídající opatření, navazující na strategické cíle podniku, by měly stanovovat jeho budoucí personální potřeby a navrhovat personální nástroje a opatření umožňující jich dosáhnout.
Formulovat střednědobou personální strategii znamená proto najít odpovědi na základní předpoklady úspěšného střednědobého personálního vývoje podniku: jaký by měl být počet jeho zaměstnanců, jakou by tito zaměstnanci měli mít kvalifikační strukturu, jak by měli být odměňováni, řízeni a dále motivováni, jakými směry a metodami by měl probíhat jejich rozvoj nebo z jakých zdrojů či jakým způsobem je získávat. K nejčastějším slabinám personální strategie patří její odtrženost od celkové strategie podniku a její formální, nekonkrétní povaha. Mezi její další časté nedostatky patří i nedostatečná pozornost očekávaných nákladů a přínosů plánovaných personálních opatření či výdajů důležitá zejména v podmínkách tlaku na snižování personálních nákladů.
Obsah modulu
Základní schéma personální strategie tvoří zpravidla pět základních bodů, a sice
- dlouhodobá personální vize podniku obsahující jeho základní hodnoty či krédo, mající především motivační a komunikační význam,
- střednědobé personální předpoklady nezbytné pro naplnění strategických cílů podniku
- analýza současného personálního stavu, jeho silných a slabých stránek,
- konkrétní personální cíle podniku a opatření, na jejichž základě budou tyto cíle dosaženy (roční personální plány)
- taktický plán, stanovující dílčí úkoly a odpovědnosti za jejich splnění.
Jádrem personální strategie jsou body dva až čtyři, které jsou předpokladem ke stanovení personálních plánů. Východiskem pro určení střednědobých personálních předpokladů nezbytných pro naplnění strategických cílů podniku jsou klíčové faktory dlouhodobé či budoucí tržní úspěšnosti podniku, tj. SWOT analýza. K hlavním faktorům tržní úspěšnosti a konkurenčních výhod podniku, které podnikatelská strategie firmy stanoví, může patřit například vysoká kvalita a spolehlivost produkce, nízká cena, schopnost rychlých technologických nebo výrobkových inovací, individuální přístup k zákazníkům apod.
Střednědobé personální předpoklady podniku, které jsou pro naplnění klíčových faktorů tržní úspěšnosti nezbytné, se vztahují k počtu zaměstnanců, jejich struktuře, schopnostem a motivaci, kterých bude pro naplnění podnikatelské strategie zapotřebí, ale i k tomu, jaké organizační uspořádání bude pro podnik nejvhodnější, o jaké prvky firemní kultury se bude opírat apod.
Druhým základním krokem tvorby personální strategie je porovnání personálních předpokladů nezbytných k naplnění podnikatelské strategie se skutečným stavem firmy. Úkolem tohoto kroku je určit hlavní omezení, které stávající, případně personální situace podniku pro dosažení jeho strategických cílů vytváří. Na základě realistického zmapování personální situace podniku je pak třeba formulovat konkrétní, střednědobé personální cíle (nejlépe v podobě personálních ukazatelů a jejich požadovaných hodnot). Jim by měla odpovídat opatření nezbytná k jejich dosažení.
Cíl modulu
Cílem prvé části tohoto modulu je seznámit se s úlohou, náplní a tvorbou strategie podniku v oblasti lidských zdrojů a na ní navazujících personálních plánů jako integrální součástí celkové strategie, resp. plánování podniku. Jeho součástí je seznámení se s koncipováním personálních opatření a politiky, vedoucích k naplnění personální strategie podniku.
Cílem druhé části modulu je seznámit se s tvorbou pracovních míst a organizačních struktur i s hlavními metodami jejich racionalizace, s metodami řízení podnikových změn a zásadami provádění personálního a organizačního auditu. Součástí tohoto cíle je seznámení se s vlastnostmi, výhodami a nevýhodami jednotlivých typů personálních struktur a vzájemného vztahu mezi personální strategií a personální organizací.
Struktura modulu
- Význam a cíle strategie řízení lidských zdrojů
- Strategie řízení lidských zdrojů v kontextu podnikové strategie
- Personální předpoklady podnikatelských cílů
- Model strategie řízení lidských zdrojů
- Základní oblasti strategie řízení lidských zdrojů
- SWOT analýza při tvorbě strategie řízení lidských zdrojů
- Personální cíle a personální opatření
- Plán personálního stavu podniku a personálních rezerv
- Plánování personálních kapacit a jeho metody
- Plán personálních nákladů
- Plán přijímání nových pracovníků
- Plán vzdělávání a tréninku zaměstnanců
- Plán odměňování zaměstnanců
- Plán řízení výkonu
- Strategie v oblasti podnikových hodnot a firemní kultury
- Cost-benefit analýza při plánování personálních opatření
- Vymezení (popis) pracovního místa
- Cíle pracovního místa
- Výkonová kritéria pracovního místa
- Motivační aspekty pracovního místa
- Analýza pracovního vytížení osob
- Možnosti snímkování pracovní doby
- Personální systemizace organizace
- Týmové struktury, jejich výhody a nevýhody
- Možnosti kumulace pracovních činností
- Rozhodovací pravomoci pracovních míst
- Hlavní druhy organizačního uspořádání firmy
- Procesní organizace
- Racionalizace organizační struktury
- Zeštíhlování organizace a jeho metody
- Organizační audit, jeho cíle a metody
- Příčiny přezaměstnanosti
- Projektová a maticová organizace
Literatura
Literatura k danému předmětu (modulu) je lektorem průběžně aktualizována v bibliografickém soupisu, který je součástí sylabu k danému předmětu. Sylabus mají posluchači spolu s dalšími studijními oporami k dispozici ve Studentské sekci.