Koučink pro manažery
Ing. Libor Friedel, MBA
Garant programu MBA strategický managementID: MNG-30-8-430
Anotace modulu
Koučování (též coaching nebo koučink) je metoda, pro niž je charakteristické, že trenér (kouč) pracuje s jedinci nebo i skupinami tak, že pomocí otázek podporuje myšlení a uvažování koučovaných k různým úhlům pohledu na věc. Dodává podporu a povzbuzení, nedává pevné rady a doporučení, ale provází procesem hledání a nacházení řešení společně s koučovanými. Definice koučování vyzdvihuje, že „dospělý člověk se nejlépe učí praxí a vlastní zkušeností“. Maren Fischer-Epe uvádí, že „Koučování je kombinace individuálního poradenství, osobní zpětné vazby a prakticky orientovaného tréninku; účelem je dosahování profesního a osobnostního rozvoje.“
Koučování není psychoterapie, i když může koučování mít někdy podobný efekt jako psychoterapie, není ho dosaženo skrze psychologické a psychoterapeutické teorie a postupy, ale díky vlastní cestě, kterou si koučovaný k výsledku najde. Koučové vystupují a jednají jako spolupracovníci, průvodci, důvěrníci, partneři. Kouč udržuje nestrannost, koučovanému neradí a neovlivňuje ho svým postojem. U kouče je důležitá jeho osobní zralost.
Obsah modulu
Pozornost je především zaměřená k vymezení pojmů, co koučink je a vymezení toho, co koučink není. Na čem koučink stojí a s jakými principy pracuje, z čeho vychází, co je zásadní. Měli byste získat informace o tom, jaký je rozdíl mezi koučinkem a terapií a jaké místo zaujímá koučink ve vztahu k dalším stylům manažerského vedení. Obsahem je rovněž získání přehledu o tom, jak a kdy koučink vznikl, které osobnosti patří mezi zakladatele koučinku, jaké jsou obecně přínosy koučinku a také, jaké mohou být překážky v koučování.
Dalšími tématy jsou: „Kouč a jeho osobnost“ (vlastnosti a předpoklady dobrého kouče), „Koučovací proces“ (na čem staví a jak probíhá), obsahem jsou i některé metody a techniky, se kterými lze v rámci koučovacího procesu a jednotlivých setkání pracovat. Především se jedná o metodu stanovování cílů SMART, kdy stanovení cíle je klíčové a také metodu vedení koučovacího rozhovoru pomocí metody GROW. Dalšími obsahovými body jsou: práce s otázkami, vizualizací, modelováním, škálováním.
Cíl modulu
Cílem je porozumění tomu, co to je koučovací proces, jak koučování probíhá, jaké jsou jednotlivé fáze koučovacího procesu. Umět rozlišit styl vedení lidí koučovacím způsobem v porovnání s jinými styly vedení a umět rozpoznat kdy, který styl uplatnit. Orientovat se v tom kdo je kouč, kdo je koučovaný, jak to spolu souvisí a jak spolupráce probíhá. Cílem je získat a podpořit vaše stanovisko pro praktické aplikování tohoto stylu v praxi. Zaměřit se na oblasti, okruhy, témata, kterým se lze v manažerské praxi věnovat, kde zabezpečit a podpořit osobnostní rozvoj spolupracovníků. Získáte informace o tom, jak ve své manažerské praxi tyto nástroje uplatnit, kdy ano a kdy naopak koučink vynechat. Jaké přínosy může mít koučink v manažerské praxi, jak lze pomocí principu koučování poskytovat zpětnou vazbu a díky tomu získat a podpořit motivaci spolupracovníků směrem k cílům a výsledkům. Jak vytvořit spolupracující, motivační prostředí, jak nastavit kulturu otevřené spolupráce postavené na podpoře manažera
Struktura modulu
- Co je koučink – definice
- Formy a obory koučinku
- Koučink vs. terapie
- Historie koučinku
- Principy, na kterých koučink stojí
- Kouč a jeho osobnost
- Transakční analýza
- Koučovací proces
- Definování cíle SMART
- Metoda GROW
- Otázky, nástroj koučinku
- Vizualizace, modelování, škálování
- Koučovací zpětná vazba
- Koučovací techniky (Pozice vnímání, Walt Disney Strategy, Motivací ke změně)
- Sebekoučování
Literatura
Literatura k danému předmětu (modulu) je lektorem průběžně aktualizována v bibliografickém soupisu, který je součástí sylabu k danému předmětu. Sylabus mají posluchači spolu s dalšími studijními oporami k dispozici ve Studentské sekci.