Strategické techniky a analýzy (SWOT, PEST)

Ing. Libor Friedel, MBA

Garant programu MBA strategický management
Přehrát video

ID: MNG-15-10-415

Anotace modulu

Strategická analýza je výchozí fází modelu AFI (Analýza, Formulace, Implementace), obecného přístupu k procesu strategického managementu (strategického řízení). Cílem analytické fáze ve strategickém managementu je poznat okolní vnější prostředí organizace (např. PESTLE faktory, odvětví apod.), stejně tak jako poznat a prozkoumat v jakém interním prostředí (a organizační kultuře) organizace funguje. Ve vnějším i vnitřním prostředí působí a organizaci ovlivňuje také řada zainteresovaných stran (stakeholders), které je užitečné si uvědomit, poznat a odhalit jejich očekávání vůči organizaci. K takovému poznání a uvědomění slouží řada rozličných rámců, modelů, přístupů a „technik“. Stratégové a manažeři na různých úrovních je mohou zvolit a použit, aby co nejlépe poznali a popsali východiska organizace/podniku/firmy, na jejichž základě mohou a chtějí formulovat organizační a konkurenční strategie. Řada přístupů je totožná s nástroji, které jsou využívány také ve strategickém marketingu.

Jedním z tradičních výsledků poznání a uvědomění je kupříkladu formulování silných a slabých stránek organizace (na základě poznání interního prostředí) a také příležitostí a hrozeb (podle poznání vnějšího prostředí). Výsledek je obecně notoricky znám pod zkratkou SWOT. Nejde ovšem jen o brainstormingové úsilí, ale o poznání založené na korektních a aktuálních datech a informacích. Vzhledem k tomu, že veškeré podnikání a působení organizací je doprovázeno poměrně dynamickými změnami v prostředí, je taková „analytická“ práce neustálým procesem, který je třeba zajistit, obnovovat a aktualizovat. Vybírat je z čeho a modul přináší výběrový přehled, doplněný o další řadu článků na blogu Ústavu práva a právní vědy či European Business School.

 

Obsah modulu

Obsah modulu je zaměřen na poskytnutí přehledu a porozumění souvislostem strategické analýzy v procesu strategického řízení, jednak v návaznosti na další moduly (strategický management, tvorba vize a management změn), jednak na schopnost samostatného využití a zpracování strategické analýzy. Zmiňovány jsou pro upozornění a inspiraci i moderní/módní „doplňky“ a myšlenkové směry jako je lean startup, plátna byznys modelů, scénáře budoucnosti apod.

Po úvodu do strategického řízení, představení pojmu a konceptu strategie a aktualizovaných novinkách (každý semestr přináší něco nového a aktuálního z oblasti digitalizace, AI apod.). Následuje část k analýza vnějšího prostředí a odvětví, následovaná částí k nástrojům a modelům pro analýzu interního prostředí organizace (zdroje, kultura…). Setkáte se se sadou vybraných modelů, nástrojů a technik k provádění strategické analýzy, mimo obvyklé a známé PESTLE a SWOT. Upozorněni budete na doplňkové články na blogu ÚPPV, EBS a blogu lektora k tématice strategických analýz a konceptům či modelům, jimž není během tohoto předmětu věnována detailní pozornost.

 

Cíl modulu

Měli byste porozumět místu a důležitosti strategické analýzy v procesu tvorby strategie a strategického řízení, v návaznosti na další moduly. Cílem je získat přehled, na jehož základě a po doplnění (modul nemůže přinést vyčerpávající přehled a odpovědi na všechny otázky) o detailnější znalosti díky studiu literatury, budete efektivně schopni provést dílčí analýzy i komplexní strategickou analýzy organizace či její části a připravit tak východisko pro strategické rozhodnutí a formulaci strategie, ne pouze nastínit SWOT matici díky brainstormingu zúčastněných.

Budete také inspirováni k zamyšlení, popř. využití konceptů a modelů, jimž se klasické pojetí strategického managementu nevěnuje, dojde na příklady, diskusi podle složení publika během tematického setkání atd. Vše tak, aby naučené bylo možné dále (v případě zájmu) využít a rozvinout v praxi i během modulu k tvorbě podnikové vize a modulu týkajícího se strategického managementu a managementu změn a pro přípravu seminární či závěrečné disertační práce. 

 

Struktura modulu

  • Strategický management – AFI model
  • Další pohledy - Model EFQM, Lean Startup, GROW…
  • Úvod do strategie
  • Digitální věk a udržitelný rozvoj
  • Vnější prostředí – PESTLE faktory
  • Dynamické schopnosti organizace
  • (Krize COVID-19 a její vývoj a dopady)
  • Analýza odvětví (5 konkurenčních sil apod.)
  • Analýza konkurence (synergie se strategickým marketingem)
  • Vybrané matice a modely pro strategickou analýzu faktorů ve vnějším prostředí
  • Analýza zdrojů a strategické způsobilosti
  • VRIO, klíčové způsobilosti
  • Hodnotový řetězec a hodnotový systém
  • SWOT, IFAS, EFAS, SFAS
  • Analýza zainteresovaných stran

 

Literatura

Literatura k danému předmětu (modulu) je lektorem průběžně aktualizována v bibliografickém soupisu, který je součástí sylabu k danému předmětu. Sylabus mají posluchači spolu s dalšími studijními oporami k dispozici ve Studentské sekci.

 

Ceny studijních programů uvedené na webu jsou bez DPH.