NAKUPUJTE VE ČTVRTEK ANEB ADVENTNÍ ČASOŠÍLENSTVÍ

Již několik let po sobě se před Vánocemi dozvídáme prognózy všemožných odborníků a analytiků o tom, kolik procent nebo o kolik miliard letos zaručeně stoupnou předvánoční prodeje po internetu. Jak budou v důsledku růstu e-shopů, nakupování po internetu, elektronizace společnosti a konkurenčního boje krachovat obchodní centra nebo alespoň zavírat kamenné pobočky obchodních společností a celkově se vyprazdňovat nákupní centra. Povánoční statistiky sice těmto analytikům vesměs dávají za pravdu, alespoň optikou čísel, ale přesto mi to po průjezdu okolo parkovišť tří nabitých obchodních center během první adventní neděle (dovnitř jsem neměl odvahu jít a potřebu už vůbec ne) něco nesedí. Asi žiji v jiné zemi. Mě totiž nepřijde, že se vyprazdňují, už vůbec nic nenapovídá jejich údajnému krachu a vánoční výzdoba, kterou jsem v jednom z center viděl už počátkem listopadu, tomu také nenasvědčuje. Dobře, dejme tomu. Z obchodního pohledu je taková výzdoba pochopitelná, z pohledu marketingu ještě pochopitelnější, ale z pohledu času? Nechápu….

Zkusili jste se někdy zamyslet nad tím, jak efektivní s ohledem na volný čas, respektive na čas s nakupováním strávený ony samotné nákupy vlastně jsou? Drtivá většina obchodů má otevřeno přes týden do večera, některé do noci, některé nonstop. Přes týden stejně chodíte do práce, stejně máte dny hodně rozplánované, zatížené prací a denně do práce chodíte. Co by se tedy stalo v době nákupního šílenství vybrat si jeden/dva večery, odejít z práce dříve nebo nejít po práci rovnou domů a vše nakoupit během týdne? Proč? Fronty jsou menší (všichni nakupují přes den o víkendu), sortiment je širší a hlavně doplněný (o víkendu bylo vykoupeno, ale na víkend musí být vše připraveno), prodavači odolnější, méně unavení a více usměvaví (o víkendu mají asi 1000x větší zápřah), parkoviště jsou prázdnější (lidé pracují nebo jsou doma) a vy jste stejně venku, stejně ve městě, unavení jste už tak jako tak a nákupy je třeba udělat. Když obětujete jeden/dva večery, vyhradíte si pár hodin večer v pracovním týdnu na místo o víkendu, tak rychleji zaparkujete, rychleji najdete nákupní vozík, rychleji se proderete mezi regály a pokladnami, rychleji dojedete domů, protože kolony aut u obchodních center nejsou tak dlouhé a navíc to ještě děláte v den, kdy jste placeni. V pracovní den. Stejně jste vyjeli do práce (a museli se obléci, obout a podobně = prostě stejně probíhá amortizace oděvů a všeho souvisejícího) a ne jen na nákupy.

Nakonec totiž možná zjistíte, že jste sice utratili stejně šílenou sumu jako by tomu bylo o víkendu, ale rozhodně rychleji a efektivněji a ještě jste získali volný víkend na relaxování, zatímco ostatní budou šílet v nákupních centrech.

A praktická úvaha na závěr? Ideální je čtvrtek! Sortiment je doplněný kompletně, protože už je před vámi jen jeden pracovní den, tedy drtivá většina týdenní práce a stresu je za vámi. Zboží ve čtvrtek už musí být doplněno a na brzké nájezdy nachystáno. Čtyři pětiny týdenních rodinných povinností také za vámi a vidina volného víkendu je blíž, než třeba v úterý. A to už vůbec nepíšu o sílící oblibě varianty vzít si kvůli nákupům den volna v práci a vše zařídit během něj a ještě za to být placen více než za den strávený v práci.

Přeji vám radostné Vánoce a veselé nakupování!


Autor příspěvku

Bc. Jan Brodský DiS.

Absolvent VŠ oboru Mezinárodní vztahy a Vyšší odborné školy Veřejnoprávní. Po několika letech na manažerských pozicích v komerční sféře působil od počátku roku 2009 do srpna 2013 v Institutu pro veřejnou správu Praha, organizaci, která se zaměřuje na vzdělávání úředníků a zaměstnanců české veřejné správy, kde měl na starosti právě zajištění a organizaci mnoha typů akcí.

Detail autora

Odebírejte novinky emailem

Získávejte pravidelně obsah našeho blogu do své emailové schránky.

K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Informace o tom, jak náš web používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Partneři tyto údaje mohou zkombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby. Používáním tohoto webu souhlasíte.